Žaidimai > Stalo RPG

Stalo RPG - 2 dalis. RPG sistemos

(1/4) > >>

Versetty:
Na ką gi mieli klausytojai (skaitytojai), pratęskime mūsų straipsniukų serija apie stalo RPG.
Šį kartą mėginsiu trumpai papasakoti apie stalo RPG sistemas. Plačiau pasistengsiu apžvelgti sistemas kurios yra žaidžiamos klube.

Visų pirmą, natūraliai kyla klausimas – kas yra RPG sistemos?
RPG sistema bendrąja prasme yra tai kokiomis taisyklėmis vadovaujasi GM vesdamas sesija. Sistemos dažniausiai yra išskiriamos siekiant smulkiau ir detaliau įtraukti žaidėjus į tam tikrą pasaulį/laiką/žanrą. Visiems žinomas ir jau minėtas Stalo RPG – Dungeons and Dragons (DnD) yra to paties pavadinimo sistema. Kodėl? O gi todėl, kad per tiek daug metų jis yra be galo išplėstas ir milijonų žaidėjų visame pasaulyje tobulintas iki kol susiformavo ištisas pasaulis su savo flora-fauna ir kitomis gėrybėmis bei blogybėmis. Taigi kiekviena sistema suteikia galimybę žaidėjams ir GM pasirinkti jiems patinkanti žaidimo stilių.
Aprašyti ir papasakoti apie visas Stalo RPG žaidimo sistemas yra praktiškai neįmanomą, kadangi jų yra labai daug ir kiekvieną pasižymi savais niuansais. Tačiau galime apžvelgti pora iš jų – GURPS ir Call of Cthulhu. Būtent šios dvi sistemos kol kas mūsų klube rado savo terpę ir yra žaidžiamos.
GURPS (Generic Universal RolePlaying System) – kaip matyti iš pačio pavadinimo GURPS turbūt yra pati universaliausia sistema. Ji sukurta tokiu pagrindu, kad jos pagalba galima žaisti praktiškai bet kokį scenarijų. GURPS sukūrė Steve Jackson Games kompanija ir pirmą kartą ji buvo publikuota 1986 metais.
GURPS sistemoje (kaip ir daugelyje kitų) žaidėjai kontroliuoja savo sukurtus veikėjus, kurių veiksmai yra atliekami ridenant kauliukus ir tikrinant ar personažas įgyvendiną pasirinktą veiksmą ar ne. Žaidimą veda vienas asmuo – GM (Game master).
Sistemos mechanika – Skirtingai nei senas geras DnD kuriame veiksmams atlikti yra naudojamas įvairių skirtingų kauliukų ridenimas ir išmestų akių skaičiaus lyginimas, GURPS sistemoje yra naudojami – 3 standartiniai D6 kauliukai (tam tikrais atvejais gali būti ir daugiau, bet standartiškai kaip minėta). Tokį patį kauliukų kiekį naudoja ir GM.
Žaidėjai kuriasi savo personažus su kuriais žais naudodami GM nustatytą taškų skaičių. Standartiškai rekomenduojamas taškų skaičius 100-150. Su tokia taškų suma žaidėjai gali susikurti statistinio žmogaus su vidutiniais ir šiek tiek geresniais įgūdžiais personažą. NPC (Non-Player Characters) kuriuos kuria GM naudojama 25-50 taškai. Herojai ir itin stiprius įgūdžius turintys veikėjai kuriami naudojant 150-250, o super herojai siekia ir 400-800 taškų. Tam, kad išvengti disbalanso GM dažniausiai derina tiek veikėjų tiek NPC taškų kūrimo santykius, išskirtinais atvejais jei GM yra sadistas ir siekia kuo greičiau pribaigti žaidėjus  :)
Kam tie taškai ir ką su jais veikti? Taškai yra naudojami šiems tikslams – baziniams rodikliais, privalumams/trūkumams ir įgūdžiams.
Baziniai rodikliai GURPS sistemoje yra – Jėga (ST), Vikrumas (DX), Protas (IQ) ir Sveikata (HT). Standartiškai veikėjai pradeda nuo šių rodiklių turėdami po 10 prie kiekvieno, kas pagal nutylėjimą reiškią, kad personažas yra statistinis žmogus, sugebantis protauti ir atlikti įprastus veiksmus nereikalaujančius ypatingų įgūdžių.
Kuriant veikėjus, žaidėjai sukuria jiems istoriją (jei yra noro) duoda tam tikrus privalumus ar trūkumus, kadangi kiekvienas žmogus jų turi. Taip pat suteikia keistenybių kokias įsivaizduoja, kad gali turėti jo turimas personažas, bei remdamasis taškais suteikia tam tikrus įgūdžius kuriuos jo nuomone veikėjas turi mokėti ir jie pravers žaidime.
Nenoriu labai įsiplėsti į veikėjo kūrimą, kadangi visą tai aprašo taisyklės, todėl cituoti jų nėra prasmės. O jei kas nors labai tingi skaityti visada yra skatinami paklausti mūsų GM pvz. Povilo kuris specializuojasi (bent kol kas) GURPS sistemoje ir manau jis mielai atsakys kaip yra kuriami veikėjai bei patars ir pamokys ką ir kaip daryti. Jei GM taip pat turės noro jis gal smulkiau aprašys visą šią dalį.

Dar viena sistema kurią norėčiau apžvelgti yra Call of Cthulhu RPG. Šis pavadinimas daug kam turėtų asocijuotis su DAUGELIU įvairių žaidimų, knygų, istorijų ir t.t.t Cthulhu tema yra labai sena ir jos pagrindu yra sukurta aibė viso ko. Mūsų klube galima rasti tikrai ne viena stalo žaidimą su Cthulhu tema ar istorija.
Truputis istorijos – Call of Cthulhu RPG (toliau – CoC) yra sukurtas remiantis garsaus novelisto H.P. Lovecraft istorijomis. Pirmas šio pavadinimo RPG buvo išleistas 1981 metais ir šiuo metu jau skaičiuoja savo 7 ediciją su įvairiomis pataisomis ir atnaujinimais.
Koks skirtumas tarp GURPS ir CoC? GURPS kaip minėta yra be galo lanksti sistema leidžianti žaisti praktiškai bet kokį laikotarpį/nuotaiką ir t.t. CoC šiuo aspektu yra šiek tiek konkretesnis – tai yra siaubo pobūdžio detektyvas, kuriame dažniausiai veikėjai atlieka kažkokį tai tyrimą ir stengiasi įminti mįsles apipintas nežemiškais ir mistiniais dalykais. Kaip palyginimą galima pasakyti, kad CoC yra tamsesnė mūsų pasaulio versija.
Sistemos vis dėl to skiriasi ne tik nuotaikomis ir atmosfera. CoC sistemoje yra naudojamas visiškai kitoms veikėjų kūrimo principas, jų įgūdžių tikrinimas bei atžaidinėjimas. CoC veikėjų įgūdžiams tikrinti naudoja kitokį kauliukų rinkinį – D3, D6, D8, D10, D12 ir D20. Vienu metu pilnai užtenko ir vieno tokio rinkinio, kurį žinoma visada šalia savęs turi ir laiko GM, tačiau niekada nepamaišo ir antras toks.
Kaip yra kuriami veikėjai? Veikėjų kūrimas vėlgi smulkiai yra išdėstytas žaidimo sistemos taisyklėse, kurias GM turi mokėti ar bent žinoti kaip tai daroma, tam kad padėtų ir paaiškintų žaidėjams kaip tai atlikti. Todėl kaip ir su GURPS neišsiplėsiu apie tai pasakodamas, tačiau esant poreikiui visada prašom kreiptis į mane ir mielai papasakosiu plačiau (nebent yra noras – galiu parašyti ir čia). Verta paminėti tiek, kad lyginant su GURPS tai yra visiškai kitokio pobūdžio veikėjų kūrimas, kadangi CoC sistema traktuoja, kad kiekvienas žmogus gali atlikti bet ką, tik priklausomai nuo jo sugebėjimo jis tą gali padaryti arba lengvai arba tiesiog aklai pasikliaudamas savo sėkmę. Sutikite, kad aklai spaudinėjant mygtukus ir tampant vairalazdes nuleisti arba pakelti lėktuvą tikimybę yra...tačiau kokia ji, čia jau kitas klausimas.
Kaip yra tikrinami veikėjų įgūdžiai CoC? Personažui atliekant veiksmą, žaidėjas meta procentinę kauliukų išraiška (rezultatų diapazonas nuo 1 iki 100). Šiuo atveju dažniausiai metami D10 kauliukai kurių vienas parodo vienetus, kitas dešimtis ir tokiu būdu yra nustatomas veiksmo atlikimas arba neatlikimas. Pvz.: veikėjas turi įgūdį – Menų žinojimas 75%. Tokiu atveju žaidėjas norėdamas įsitikinti ar veikėjas gali atlikti veiksmą susijusį su šiuo įgudžiu meta minėtus kauliukus ir paskelbia rezultatą – jei lygu ir daugiau nei turimas veikėjo procentas t.y. 75, jis įgūdį atlieka teigiamai, jei mažiau – neigiamai.
Žaisdami šią sistemą žaidėjai dažniausiai atžaidinėja paprastus žmones įtrauktus į kasdienę ir kai kuriais atvejais mistišką kasdienybę. Dažniausi ir populiariausi veikėjai – detektyvai, nusikaltėliai, mokslininkai, menininkai ir t.t.
CoC Sistema leidžia GM ir veikėjams atlikti unikalų dalyką kurio nėra kitose Stalo RPG sistemose – tai yra sveiko proto testai. Kadangi kaip minėta veiksmas vyksta kasdieniniame pasaulyje, veikėjams susidūrus su neįprastais reiškiniais gali šiek tiek pakrikti protas. Šiuo atveju GM rekomenduotina nepamiršti to dalyko ir laikas nuo laiko prašyti žaidėjų pamesti kauliukus už atitinkamą charakteristiką reprezentuojančia sveiką protą. Jei šis rodiklis yra nuolat mažėjantis, veikėjai turi galimybę išprotėti, kas priveda prie tam tikrų pasėkmių. Neigiamų žinoma.
Labai nesiplėčiant norėčiau pasakyti, kad iš mano pusės apie mūsų klube žaidžiamas sistemas kolei kas tiek. Manau, kad gal pavyko atskleisti kuo šios dvi sistemos yra panašios ir kuom skiriasi ir kam kokia labiau prie širdies renkantis ką žaisti. Jeigu mūsų GM Povilas netingės gal apie GURPS prirašys ir plačiau, tas pats liečia ir mane – jeigu kils klausimų ar kitokių pastebėjimų CoC ir/ar GURPS sistemų klausimais – rašykite ir padiskutuosime. Kitą kartą mėginsiu, apžvelgti veikėjų atžaidinėjimą Irk as kaip vyksta bei kas rekomenduotina daryti, o kas nelabai. Remsiuos daug maž savo praktika, tam kad padėti pradedantiesiems žmonėms  :)

Simuck:
Pliusas į Tomo skrynelę už rašliavą!

Tai kas bus tas narsuolis, papasakosiantis ir pravesiantis klube D&D rpg sesiją? :D

Versetty:
as manau, kad cia labai gera terpe suzibeti kam nors is dar nei karto nevedusiu bet norinciu isijungti i rpg sistemas :) as mielai pasidalinciau savo patirtim ir pagelbeciau bet man uzteks ir GURPS su CoC :)

smikis:
Aš nesu šito reikalo specas ir pataisykit mane jei klystu, bet ar naudojamos sistemos įtaka scenarijaus išžaidimui nėra marginali, palyginus su tuo ką duoda GM, pats scenarijus ir tai kaip žaidžiantieji "išžaidinėja" savo veikėjus. Kiek aš suprantu tai tapatį scenarijų galima žaist betkuria sistema ir tai nesukels kažkokių nesklandumų. Ar pasirinkimas kokią sistemą naudot nepriklausio daugiausiai nuo to, kuri yra GM ar žaidėjam "arčiau širdies"? Čia gal galėtu Tomas smulkiau pakomentuot, kokie yra skirtumai ir kiekvienos sistemos pros&cons.

Versetty:
Šiaip labai geras Gintaro klausimas, tai pamėginsiu kažkiek pasamprotaut nuo savęs (gal kas papildys) -
teoriškai kiekvieną scenarijų ir/ar sesiją galima atlošinėti su bet kokia sistema, bet pasakysiu iš praktikos - yra tokia sistema PARANOJA. Ji yra truputi kitokia ir savita, bet aš mėginau ją greituoju būdų perkelti ant GURPS ir galiu pasakyti labai nekažkas.
Kiekviena sistema turi savo konkrečius ir specifinius skillus, advantages, eigą, procesą ir t.t.t todėl norint tarkim kažką palošti iš vienos sistemos per kitą - reikia arba padirbėti arba gali nutikti FAIL'as, kas man ir buvo.
pvz.: tarkim GURPS atveju žaidėjai renkasi skillus ir turi kažkokį konkretų jų kiekį. CoC veikėjai tuo metu turi VISUS sistemos/scenarijaus skillus, kaip minėjau su mintim kad visi moka bent po kažkokią procentinę išraišką padaryti beleką. Todėl lošiant CoC scenarijų ant GURPS gausis truputi iškreiptas žaidimo vaizdas tiek žaidėjams tiek GM. Primeskim situacija, kad CoC yra skillas - spot hidden ir ji turi visi tik vieni gerinasi ji o kiti ne. Šiuo atveju isivaizduokim kad sistema perkelta ant GURPS ir žaidėjai nei vienas nepasirenka to skillo, tokiu atveju žaidimo metu prasideda GM vargai ir improvizacijos.
Vėlgi grįžtant prie to, kad bet ką galima lošti ant bet ko - GURPS yra kaip sakiau super ultra lanksti sistema ir gali ją tampyti kaip tik nori, bet tarkim norint atlošti kokį CoC scenarijų, meistrui reiks ŽIAURIAI vargti kad pasiruoštu, nes kiekviena sistema yra savita ir ant jos vedamos sesijos einasi geroooookai lengviau, nei kad perkeltos.
Taigi reziume - lošti bet ką ant bet ko įmanoma, bet daug vargo.
Dėl sistemos pasirinkimo čia groja du dalykai - aišku kaip ir Gintaras sako - kas arčiau širdies ir kur meistras jaučiasi ar nori jaustis stipriau ir aišku ko pageidauja žaidėjai. Įsivaizduokim paprastą dalyką, kur GM jausis gerai ir galės perteikti kas geriausia ten ir žaidėjams bus įdomu nes juos įtrauks. Priešingu atveju kankynė bus dvipusė - tiek GM tiek žaidėjams.
Vėlgi gryšiu prie sistemų pvz.: dabar mačiau gan populiari yra STAR WARS RPG sistema (FFG berods leidžia tą serija) - jie naudoja, tokenus, map'us, kauliukus visokius specifinius, bet aš manau, kad būtų galima labai norint ją ir ant GURPS išgroti. Tačiau įsivaizduokim ant kiek bus sunku meistrui kuris vis tiek greičiausiai nesugebės 100% perteikti kitos sistemos niuansu ir įdomybių, nes vėl gi prasidės specifiniai skillai, adv. ir t.t.:) tikiuos, kad surašiau pakankamai aiškiai ir atsakiau į klausimus, jei dar kas kyla klauskit mielai papildysiu :)

ai jo, dėl pros&cons - mano durna galva nėra vienos kažkokios sistemos kuri yra teisinga ir geresnė dėl kažko. Čia tas pats kas ginčytis dėl alaus skonio :) Realiai ten kur meistras yra įgudęs ir jaučiasi gerai, ten ir žaidėjams bus faina ir smagu. Kaip ir minėjau - kiekviena sistema dažniausiai yra siauresnės sferos dalis kuri perteikta labai detaliai su visom smulkmėm - todėl Star Wars fanui - Star wars RPG yra da best, kitam DnD - 4ever ir t.t.
Faktas vienas tarkim DnD yra naudojamos miniatiuros ir map'as, ko tarkim basic GURPS ir COC variante nera (nors kažkur skaičiau kad įvairias kovos scenas RPG siūlo naudoti map'ą arba minis, nes argumentuoja kad yra aiškiau ir t.t.)

Navigacija

[0] Pranešimų sąrašas

[#] Kitas puslapis

Eiti į pilną versiją